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sábado, 21 de fevereiro de 2015

Bibliotecas escolares em Espanha



Bibliotecas
escolares
Estudio de casos: buenas prácticas en la integración
de la biblioteca en los centros educativos / Inés Miret, Mónica Baró, Teresa Mañá, Inmaculada Vellosillo e Ignacio Montero 
EQUIPO DE LA FUNDACIÓN GERMÁN SÁNCHEZ RUIPÉREZ
Um extrato:
Colaboración con la biblioteca pública  
FACTORES FAVORECEDORES 
La existencia de bibliotecas públicas de calidad en el entorno. - La existencia de un programa de actuación entre la biblioteca escolar y la biblioteca pública. - La implicación de la Administración local en el desarrollo de las bibliotecas escolares. - La buena relación personal entre los responsables de ambas bibliotecas. - La utilización de sistemas de organización normalizados idénticos. - La difusión de la información de la biblioteca pública al conjunto de la comunidad educativa. 
REPERCUSIONES 
La biblioteca escolar y la pública definen mejor sus roles. -Las bibliotecas escolares amplían sus recursos. -El responsable de biblioteca y el conjunto del claustro reciben asesoramiento técnico y formación. -Profesores, alumnos y familias se acostumbran a usar la biblioteca pública. - Los alumnos mejoran sus hábitos de lectura. 
 
BARRERAS 
La precaria implantación de la biblioteca pública en el entorno de referencia. - El desconocimiento por parte de la biblioteca escolar de las posibilidades que se derivan de esta colaboración. - La tendencia al trabajo aislado por parte de las bibliotecas escolares.

De 2010, mas ainda atual!

cl.iblny.com/uploads/website/docs/319-1-BE_entre_comillas.pdf

sexta-feira, 20 de fevereiro de 2015

Bibliotecas escolares - desafios para responder, mas nunca sozinho(a)



In the school library sector, it has been a particularly tough proposition to communicate what
school librarians do, especially when they collaborate with the principal and other teachers.
 
Despite a
significant body of research that demonstrates the major impact of good school library programs – that
means facilities, information resources, and most of all, the teacher-librarian doing this collaborative
work –
on standardized test scores, the facts unfortunately do not carry the day.
 
The unique role and
strength of the school library remains poorly understood, and school libraries are struggling in many
jurisdictions.
 
We have to communicate this information much more strategically – for one thing,
ensuring that relationships of credibility and trust are in place with principals and other decision-makers.
It makes no sense for school librarians to be the sole carriers of this message, and they have tended to
be. Parents, other teachers – other influencers, in fact - have to be carrying the message.
 
This matters
to the entire library sector, and to society. When we look at the difficulties that first-year university
students have in doing research for their papers, we see only one of the impacts of poor information
literacy skills.
 
So these perceptions really matter to us, and, though some of them may seem discouraging, these
studies, combined with our own local conversations and studies, tell us where our communities and our
decision-makers are now. In our next video, we’ll look transformative services, and examine some clues
about how we communicate about all this.
 Wendy Newman, Faculty of Information, University of Toronto (2015).
 Ler mais aqui:
https://courses.edx.org/c4x/University_of_TorontoX/LA101x_2/asset/Wk2_Text_with_References-2015.pdf