domingo, 21 de abril de 2013

Bibliotecas escolares e o seu desenvolvimento

Imagem do website da ALA
Foram publicados 2 novos relatórios sobre bibliotecas escolares, por associações de profissionais,  que valem uma visita.
Nos EUA, pela ALA, cuja presidente criou uma Task-Force para promover a defesa das bibliotecas escolaresMais informação aqui: State Americas Libraries Report 2013 e na publicação da AASL (ramo da ALA para as bibliotecas esoclares), School Libraries Count!(2012):


Na Austrália, pela ASLA, que sublinha o papel dos bibliotecários escolares / professores bibliotecários na educação do futuro, face aos desenvolvimentos da tecnologia e das dinâmicas da informação, e responsabiliza as políticas educativas : Future learning and school libraries:

"(...) a teacher librarian, within a 21stcentury learning environment, is an instructional leader, curriculum designer, consultant, collaborator, mediator for students and staff to achieve  best practice in learning. 
To enable teacher librarians and school libraries to fulfil their potential in advancing 21st century learning, there is an urgent need for further research and funding to support future planning and provision of school libraries, as evidenced by the report School libraries and teacher librarians in 21st century Australia (House of Representatives, 2011). There is also a need for enhanced professional education and employment opportunities to ensure that all Australian students benefit from the professional knowledge, practice and commitment of a teacher librarian at their school." (p.17)


Sem comentários: